|
|||
|
Christopher Williams Daniels (°1952) uit St. Paul, MN, is een Amerikaanse singer-songwriter, producer, frontman en muzikant (gitaar, banjo, mandoline). Als tiener speelde hij al gitaar. Op zijn zeventiende verhuist hij naar de Oost kust, waar hij optreedt als sideman in de band van David Johansen (“NY Dolls”) en later met Russell Smith (“Amazing Rhythm Aces”). In 1972 vervoegt hij in Colorado de akoestische jam band “Magic Music”. Van 1976 tot 1979 studeert Daniels aan het ‘Macalester College’ in St. Paul en aan het ‘Berklee College of Music’ in Boston. Hierna keert hij terug naar Colorado en richt er zijn eigen band “Spoons” op. In 1981 brengt hij met “Spoons” het album “Definitely Live” uit. In 1982 werkt Daniels samen met Russell Smith, met wie hij ook gaat touren. Ook in 1982 (t.m. 1985) doet Daniels met de “New Grass Revival” (Sam Bush, John Cowan, Bela Fleck & Pat Flynn) op vrijdagavond de shows tijdens het ‘Telluride Bluegrass Festival’. Chris Daniels & “The Kings” waren er van 1986 tot 1991 de headliner. In 1984 richt Daniels “The R&B Kings” (later afgekort tot “The Kings”) op. De band is een R&B jump blues / rock band met een driekoppige blazerssectie. In 1983 begint Daniels met de ‘After Hours Jam’ in het ‘Sheridan Opera House’, waar hij David Bromberg leert kennen. Bromberg en Daniels treden samen op in Colorado, Chicago en NY en “Daniels & The Kings” zijn te horen op “Sideman Serenade”, een van de albums van Bromberg. Daniels was vijf jaren de CEO van ‘Swallow Hill Music Association’, een van de grootste roots, folk en akoestische muziekschool en concert organisator in de US. Vanaf 2002 geeft Daniels gitaar les en songwriting aan het ‘Arapahoe Community College’. Hij wordt in 2007 ‘Assistant Professor for Music Business’ aan Colorado Denver's ‘College of Arts & Media’. In 2013 wordt Daniels voorgedragen in de ‘Colorado Music Hall of Fame’. In 2010 moet Daniels a.g.v. AML (leukemie) een beenmerg transplantatie ondergaan. Na een korte stop, neemt hij in 2012 zijn vijftiende album op en hervat hij zijn werk aan de universiteit. “Funky To The Bone”: is (na ondertussen al méér dan dertig jaren!) het zestiende album (en het dertiende) dat Chris Daniels opneemt met “The Kings”. Het album is een combinatie van “Freddi / Henchi” songs en nieuwe songs. Het verhaal van het nieuwe album begint in de jaren ’70 in de ‘Blue Note’ club in Boulder, CO, waar Daniels met zijn akoestische jam band “Magic Music” opent voor de funk band “Freddi / Henchi & The Soulsetters” (aka “The Prophets Of Funk”) en, waar hij in contact geraakt met frontman “Freddi” Gowdy. Deze wat ondergewaardeerde party band van oprichter Freddy “Freddi” Gowdy (en partner Marvin "Henchi" Graves), is na de verhuis van Gowdy van LA naar Colorado, gaan samenwerken met Larry Wilkins (“King Louie & The Laymen”). In 2009, na zijn ziekte (leukemie) is “Henchi” Graves minder en verder solo gaan optreden en treedt “Freddi” Gowdy ook minder live op. Tijdens de introductie in de ‘Colorado Music Hall of Fame’ in 2011, ontmoetten de twee elkaar opnieuw en werd er gepraat over een eventuele samenwerking en werd “Back To The Bone” ergens gestart. In de zomer van 2014 zaten ze in de studio en startten de opnamen. Tijdens het Duvel Blues Festival 2015 in Puurs, dat dit jaar ook twee dagen duurde en op vrijdag 29 mei startte, is o.a. “Chris Daniels & The Kings feat. Freddi Gowdy - J.R. Band” geprogrammeerd. Wij van Rootstime kenden Chris Daniels al langer en maakten tijd, om met deze vriendelijke man even bij te praten. Daniels is een onverdroten globetrotter, die overal en altijd weer nieuwe fans wint. Voor Duvel brengt Daniels Freddi Gowdy en de Nederlandse frontman en gitarist Jan Rijbroek van de “J.R. Band” mee. Kan de blues dan in Puurs ook funky uit de hoek komen? Wij spraken af met Chris Daniels (vergezeld door Jan Rijbroek) en stelden hem enkele vragen… Mr. Chris Daniels, je bent geboren in St. Paul, Minnesota en je speelde al heel jong (rond je tiende las ik ergens) al gitaar. Betekent dit, dat je in een muzikale omgeving / familie bent opgegroeid? Ken je de sponsor Duvel? CD: Ja, uitsluitend o.w.v. de muziek. Colorado kan je vergelijken met Nederland en deels ook met België. Je vindt er veel goede muzikanten. Colorado is misschien niet de beste plaats om zaken te doen. Colorado is géén LA, Nashville of… CD: Waarschijnlijk de éérste blanke elektrische blues gitarist. Dat was Eric Clapton. Ik luisterde naar zijn “Crossroads”... Hoe zou je zelf kort je muzikale stijl omschrijven? (Opnieuw volgt er éérst een lachje, om wat bedenktijd te winnen) Je bent niet alleen muzikant en singer-songwriter, maar ook producer, een zakenman en assistent professor. Wat is voor jou de belangrijkste, de meest uitdagende en de meest bevredigende job? Belangrijkste? Wij kennen je van je optredens in België (in Leuven tijdens Marktrock in 2004) en in Nederland (in Den Haag tijdens Parkpop in 2013). Ben je als muzikant in de States, in je eigen land, tevreden over de erkenning die je er geniet? CD: Marktrock is een geweldig festival, op een geweldige locatie, midden in de stad. Wat speel je het liefst: akoestische of elektrische gitaar? CD: Je spreekt over twee heel verschillende dingen. Zoals je heel verschillend over beeldhouwen en schilderen spreekt. Voor je laatste album “FUNKY TO THE BONE” ging je aankloppen bij “FREDDI” GOWDY, de man achter “FREDDI / HENCHI & the SOULSETTERS”. Waarom trok je precies met hem de studio in? CD: Omdat ik Freddi al zo’n vijfenveertig jaren ken. Toen ik Freddi voor het eerst ontmoette in de jaren ‘70, trad ik op met een hippie band en bracht hippie muziek. Een band zoals “Mumford & Sons”, met gitaren, mandoline en banjo… We openden toen In de ‘Good Earth’ in Bouldor voor “The Soulsetters”, een soul band met veel glitter, kettingen, gouden jumpsuits…en ik met afgeleefde jeans en paardenstaart. Het album is “een samenwerking tussen twee tradities”: de warmte en het gevoelige van de soul & de door blazers gedreven funk & roll. Is dat kenmerkend voor jou “signature”? CD: Het idee was om zoiets als “Sly & the Family Stone” te gaan laten samen werken met bv. “Blood, Sweat & Tears” of “The Taj Mahal”. Wat het zou worden was afwachten. De tweede doelstelling was een plaat op te nemen, die je op een party kan draaien. Een album zonder trieste songs. Wat zit er achter de titel? De naam van het nummer van Henchi, of meer? CD: Soms vraagt men mij of het hier over leukemie gaat… Staan er speciale / persoonlijke nummers op het album? Ik denk hier zelf aan de song “Survivor”… Ben je na je ziekte (leukemie) muzikaal ook veranderd? CD: voor mij zijn dit er twee: “Cool Breeze” (#5) en “Survivor” (#9). Dit heeft o.a. te maken met de composities die ik schrijf. Soms zijn die heel ingewikkeld en werken ze niet, maar hier, voor “Cool Breeze” werkt het blijkbaar wel. De andere song, “Survivor”, gezien onze ziektes en onze strijd die we beiden wonnen… Maar er straalt ook veel plezier uit de songs. Is dit alsnog de essentie van het album? CD: Daar kan je heel zeker van zijn. “A lot of fun!” Je tourt veel, je bent veel onderweg… Zijn er nog mensen met wie je muzikaal dingen zou willen samen doen? Waarom? CD: Jan Rijbroek. En ik zeg dit niet omdat hij hier naast me zit. Dit geldt trouwens ook voor Freddi. Ik mag ook Frits, de saxofonist niet vergeten. Hij hoort er ook bij. CD: Er zijn twee dingen die moeten bijblijven. Ten eerste: dat ik grootvader ben en ten tweede: ik wil bij mijn studenten bijblijven. Wat zijn je plannen voor de (nabije) toekomst? Wat ga je voor ons vanavond brengen? De nabije toekomst? Mr. Chris Daniels, thank you again for your time and thank you for your music! Eric Schuurmans
|
||